Tisdag den 10.02.2011 Del 1


Vi vaknade på hotellrummet, helt utvilade och klara för dag nr 2 i Riga :)


Tog på oss mjukiskläder och tog så hissen ned till frukosten, och jag som så många andra, ÄLSKAR hotellfrukost.. Mumma :)

De va inte min bästa frukost, men de fanns fortfarande massa gott å äta.. De blev grovt bröd med skinka och massa massa pannkakor med sylt och redan där visste ja att ja skulle leva på pannkakor till frukort varje dag .. så efter ett lass med sådana så längtade ja redan till nästa morgon.

Vi hade bestämt oss för att åka till Riga sentrum och ta en heldag där, så vi gjorde oss klara och gav oss sen ut på jakt efter transport. Hotellet sa att de kunde köra oss för 22 LVL ( i LVL är ca 12 nok) så detta tyckte vi allt va lite väl dyrt och tog därför en promenad  till tågstationen som vi sett dagen innan.
Vi hade otroligt tur med vädret och de va soligt och klart ute.

Detta är en bild på vårat hotellet

och detta är ett tivoli som rasat ihop :) första gången ja såg de så var de mörkt och ja trodde att de va någon bilbane variant, så att man skulle köra uppe på.
Så fel man kan ha :)

På vägen så hittade vi också en väldigt fin Pizzabuss...
Vi vågade aldrig testa den, men den va fin att se på.

Men vi hittade vägen till stationen och fick köpt två biljetter, och de kostade oss 1,6 LVL istället för 22. Vilket va ett väldigt mycket bättre pris.
Vi hade dock ingen anning om vart vi skulle av och jag som är så otroligt stressad visste egentligen att de va 2-3 mil in till Riga och ändå hållplatsen efter att vi hoppas på så stod de först Riga och sen hållplatsnamnet och då var ja beredd att hoppa av, så var väldigt glad att min pojke lyckades hålla lugnet bättre än mig :)

Tåget va livsfarligt och man behövde ha meter långa ben för att lyckas ta sig upp. Tänkt på alla gamla som skall klättra upp!!

Väl framma i Riga så var de bara att sätta igång och få sett så mycket som möjligt av staden.
de första vi såg va torget, fanns otroligt många små bås och jag överdriver inte när ja säger att de sålde exakt samma sak i alla;  Pälsmössor, skor, frukt, stekpannor och blommiga kastruller.. :)
Va också inne i en gigantiskt saluhall som hade en enda sak, och de va kött, vilket var något av de vidrigaste ja sett och ja är väldigt glad att jag får lov att köpa de färdigpackat i köttdisken..







Jag hade så klart hittat några små shoppingsenter som ja hade lust att besöka och de första var ett som låg precis vid torget, Stockmann, så vi tog en tur upp i detta. De va fullt av massa fina märkeskläder, väskor och skor. Däremot så var de ganska många som inte var äkta, vilket gjorde att ja blev osäker och vågade inte köpa något alls.. snyft!!

Men på övervåningen så hade de en inredningsbutik och där fick ja hittat ett väldigt find kuddfodral som jag skall visa er så fort ja fått köpt en kudde att ha i :)


Min pojke fick också köpte sig en mössa eftersom de va otroligt kallt i denna stad..
Vi följde en karta som vi lyckats hitta vid något turiststativ på hotellet och mål nr 2 var en stor galleria och på vägen dit så gick vi förbi en gigantisk katedral och tog en liten tur innom, den va otroligt vacker, kan inte förstå hur de lyckades skapa såna mästervärk

Vi hittade gallerian utan problem och de blev att åka upp till våning 7 för att äta lite lunch först. Vi tog varsin pastarätt och satt där och njöt av att få vila fötterna lite och planera hur resten av dagen skulle bli.

Nedan följer lite bilder




Köpte in en enda sak här inne, vilket är stort för att vara mig :)
Men fick spenderat lite pengar på maten då, så min plånbok fick känna doften av detta fina varuhus, vilket inte va fy skam :)

Vi tog upp kartan igen  och bestämde oss för att ta en tur till de gamla kvarteren i Riga.





Vi stannade också innom och tog en liten fika på ett litet konditori och jag måste säga att man blir så glad när en fika för två personer går på 1,6 LVL, så skulle de varit hemma :)
Min kaka var något luftigt bullliknande med någon söt ostkräm i och de var tydligen en gammal traditionell bakelse i Riga och den smakade ovanligt gott.


Vi gick på vägen ned mot sentralen innom ytterligare ett stort senter och så tog vi turen innom Stockmann igen, jag ville nämligen gå i deras stora matbutik, de är alltid så roligt att se va de har för mat och snacks i andra länder, kanske inte de roligaste för alla, ,men för mig är de ett nöje :)

Fick också köpt Granatäpplejuice på torget, så då blev min pojke glad! :)

Hittade också tillbaka till tåget och fick köpt oss biljetter hem till Majori i Juramala och tågresan hem gick precis lika bra som tågresan dit!! (Om inte bättre för att vi visste precis vart vi skulle gå av)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0